Magnesium Biverkningar

Magnesium biverkningar

Mineralämnet magnesium behövs bland annat för att kroppens nervsystem, muskler och hundratals enzymreaktioner ska fungera. Precis som andra mineraler kan vi tillgodogöra oss magnesium genom den mat vi äter.

Speciellt magnesiumrika råvaror är till exempel alger, nötter, fullkorn, råris, pumpafrön, solrosfrön, bananer, vetekli, bovete och mandlar. När vi äter dessa livsmedel, och på så sätt får ett naturligt ökat tillskott av magnesium, gör det i princip bara gott och medför inga risker. Chanserna att överdosera magnesium via kosten är i regel obefintlig.

Dricker du kaffe, te eller andra koffeinhaltiga drycker dagligen?
Magnesiumnivåer kontrolleras i kroppen till stora delar via njurarna, vilket filtrerar och utsöndrar överskottet magnesium och andra mineraler. Koffein påverkar njurarna att släppa igenom extra magnesium oavsett kroppsstatus. Om du dricker koffeinhaltiga drycker som kaffe, te och läsk regelbundet, har din risk för magnesiumbrist ökat.

Magnesiumbrist ökar vid hård träning

Att inta magnesium via kosten är den vanliga vägen för att tillgodogöra sig mineralen. Men dagens jordbruk och framställning av diverse livsmedel har betydelse för det slutgiltiga närings- och magnesiuminnehållet. Så trots att man äter magnesiumrika råvaror kan man inte vara säker på att få i sig tillräckligt stora mängder.

Vid underskott av magnesium drabbas man av magnesiumbrist. Speciellt i farozonen att drabbas ligger elitidrottare som genomgår stora påfrestningar och kraftiga svettningar, personer under hög stress, gravida, alkoholister, diabetiker, sköldkörtelsjuka, äldre och människor som inte har tillräckligt stor kunskap om näringslära och äter väldigt ensidigt.

Det hävdas att magnesiumbrist som inte åtgärdas kan öka mottagligheten för cancer samt frigörande av mer histamin som kan ge upphov till diverse allergiska besvär. Äter du varierat samt extra mycket av magnesiumrika livsmedel, samt minskar på intaget av raffinerade livsmedel och vätskedrivande drycker som reducerar upptaget av magnesium, befinner du dig troligtvis inte i riskzonen för att drabbas av magnesiumbrist.

Om man känner sig osäker är ett magnesiumtillskott ett bra komplement.
  • Magnesium kosttillskott hjälper kroppen celler reparera sig
  • Magnesium kosttillskott hjälper kroppens återhämtning
  • Magnesium kosttillskott ökar kroppen immunförsvar
  • Magnesium kosttillskott minskar risken för magnesiumbrist

Symptom?

Symtom som sömnsvårigheter, muskelkramper och hjärtklappning kan vara en direkt konsekvens av brist på magnesium. Har du magnesiumbrist eller misstänker att du lider av det kan du få magnesiumtillskott utskrivet av din läkare, närmaste apotek el hos en webshop.

Tillskotten produceras i en rad olika former, såsom pulver, sprayer och tabletter. Överdosering av magnesiumtillskott kan innebära en viss fara, men i regel endast om personen även lider av exempelvis njursvikt. Men alltför stora doser av magnesium som kosttillskott i form av pulver, sprayer eller tabletter kan ge uppkomst till besvär som illamående, magkramper och lös avföring. Detta är de vanligaste symtomen på en magnesiumöverdos hos en frisk person.

I vissa fall kan även ett lägre blodtryck vara en konsekvens av ett för högt magnesiumintag. Väljer du att äta ett magnesiumtillskott för mineralens många positiva egenskaper bör du fördela intaget jämt under dagen för ett lagom upptag. Diarré behöver inte innebära att du överdoserat mineralen utan att din kropp helt enkelt nått sitt maxupptag för stunden.

I detta fall kan du sänka din magnesiumdos eller ta kosttillskottet mer sällan tills du känner dig bättre igen. Som med många andra kosttillskott tar det ett tag innan kroppen vänjer sig och man uppnått den perfekta balansen.

  • Njursvikt kan orsakas av för stor dos magnesiumtillskott
  • Illamående kan bero på för stor dos magnesiumtillskott
  • Magkramper och lös avföring kan bero på för stort intag av magnesiumtillskott

Magnesiumtillskott ofarligt för friska individer

Njurarna tar hand om den mängd mineraler som inte behövs och skjutsar ut den via urinen. Upp till 60 gram överskott kan njurarna utsöndra dagligen utan att ta skada. Redan insjuknade personer i framförallt mag- och tarmsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar eller de som har nedsatt njurfunktion är sådana som kan drabbas av magnesiumförgiftning, även kallad hypomagnesemi.

För friska och krya individer innebär i regel inte ett magnesiumtillskott några som helst risker eller faror.

Denna typ av förgiftning kan ge upphov till blodtrycksfall och i långtgående stadier även trötthet, förvirring, oregelbunden hjärtrytm, kräkningar, slöhet samt ännu kraftigare nedsatt njurfunktion. För att drabbas av förgiftning krävs det att man intar mer än 9000 milligram magnesium per dag. Skulle hypomagnesemin inte botas kan sjukdomen leda till än värre biverkningar som andningsproblem, muskelsvaghet och slutligen hjärtstillestånd.

Blanda magnesium med andra kosttillskott?

Ska du börja äta ett tillskott av magnesium kan det vara smart att börja med den dagliga rekommenderade dosen på 300-450 milligram. Det är en så pass låg dos att den inte ska medföra några som helst faror eller biverkningar för friska personer. Om inga biverkningar uppstår kan du höja dosen med omkring 100-200 milligram var tredje dag tills du når din maxgräns. Har du magproblem och inga regelbundna toalettvanor bör du börja med en lägre dos, cirka 100 milligram.

Vid premenstruellt syndrom kan kvinnor må bra av ett högre intag av magnesium. Hormonsvängningar, värk och smärtor kan lindras betydligt av magnesium. Det finns vissa mediciner som inte reagerar positivt i kombination med förhöjda magnesiumnivåer.

Äter du antiinflammatoriska eller antireumatiska mediciner eller preparat vid diabetes, skelettsjukdomar eller urologiska besvär bör du undvika magnesiumtillskott för att medicinernas effekt inte ska reduceras.

Tänk på vilka tillskott du äter samtidigt

Magnesium kan även ha en nedsättande effekt på andra näringsämnen. Äter du tillskott av magnesiumbrist optimal svenskt kosttillskottexempelvis kalcium, järn, fosfor, mangan eller D-vitamin minskar det kroppens förmåga att ta upp mer magnesium. Har du lagt om din kost och intar större mängder protein och fett kan även detta reducera magnesiumupptaget.

Vill du få ett snabbare och bättre upptag och absorbering av magnesium kan du äta tillskott av kolin eller B6-, och C-vitamin. Man säger att lagom är bäst och du får själv testa dig fram till rätt dos av ditt eventuella magnesiumtillskott. En daglig dos kan ligga på allt från 100-500 milligram beroende på person och syfte. Håller du dig till doser som passar dig och din kropp är riskerna försvinnande små att du ska råka ut för några negativa effekter.

Vitamin- och mineraltillskott är oftast ofarliga, då de är konstruerade att fylla den näringslucka som vår kost inte har kapacitet att täcka. Typ av kosttillskott är också en smaksak. Tablett-, pulver- eller sprayform är upp till dig. Det finns inget som säger att någon form överträffar den andra.

  • Magnesiumtillskott  finns att köpa på Svenskt Kosttillskott
  • Magnesiumtillskott finns att köpa på Gymgrossisten

Slutsats

Att äta rätt, röra på sig och undvika stressiga situationer är i det långa loppet det som är betydelsefullt för ditt välbefinnande. De flesta människor kan må gott av diverse kosttillskott som ett komplement till kosten. Det ultimata är givetvis att slippa detta intag genom att konsumera närodlade och ekologiska råvaror vilka ger ett fullgott näringsinnehåll.

Men känner du att du stressar mycket, tränar hårt eller inte har möjligheter att äta så pass varierat som du önskar är olika kosttillskott ett bra alternativ. Närodlade och ekologiska livsmedel är i regel mer näringsrika än andra då de odlas utan skadliga gödsel- och bekämpningsmedel. Ett ställningstalande för en bättre miljö och för en ökad livskraft och större välmående.

Genom en sund kosthållning rik på magnesium och övriga essentiella vitaminer och näringsämnen kan vi undvika många kroppsliga besvär och sjukdomar. För att vara helt säker på att få i oss rätt mängd köp ett magnesiumtillskott.