Magnesium i Mat

Magnesium i mat

Att få i sig den rekommenderade dagliga dosen av mineralen magnesium är kanske viktigare än det låter. Magnesium är nämligen en otroligt viktig faktor som styr många centrala kroppsfunktioner. 300-450 milligram magnesium per dag och person krävs för att våra kroppar ska fungera på ett bra och problemfritt sätt.

Magnesium är betydelsefullt för styrning och reglering av en rad fundamentala kroppsliga funktioner, processer och organ. Omsättning och absorbering av proteiner och kolhydrater kan inte ske utan magnesium, inte heller aktiveringen av mer än 300 olika enzymreaktioner samt diverse livsavgörande cell-, nerv-, skelett- och muskelfunktioner.

Urlakade jordar och betesmarker, där djur och grödor inte blir så näringsrika som de en gång var, i kombination med befolkningens generellt försämrade matvanor kan vara konsekvenser av dagens stora uppkomst; magnesiumbrist. Får vi inte i oss de näringsämnen, mineraler och vitaminer vi behöver kan det resultera i en rad sjukdomar och åkommor.

Näringsfattig snabbmat, alkohol, läsk, te och kaffe är vanliga fiender som reducerar kroppens magnesiumdepåer. Men hur ska man då göra för att få i sig tillräckligt stora mängder av magnesium och andra essentiella mineraler och näringsämnen?

Magnesiumtabletter

Magnesium återfinns i många av våra vanligaste livsmedel. Detta är en väg till ett högre intag av mineralen. Att helt enkelt äta mer av livsmedel som är rika på magnesium. Ett annat alternativ är att äta magnesiumtabletter. Men återigen har livsmedlens framställning och beredning betydelse för det slutgiltiga näringsinnehållet.

Trots att du väljer magnesiumrika råvaror kan du inte vara säker på att du får i dig en tillräckligt stor mängd. Alger, nötter, fullkorn, råris, pumpafrön, bananer, kakaopulver, vetekli, bovete, mandlar, spenat, tofu, potatis, råg, kål och solrosfrön är alla exempel på bra källor till magnesium. Även vildvuxna växter och örter som nässlor är rika på magnesium. Att alger är en sådan näringsrik råvara och källa till magnesium är att den växer i havet. Havsvatten är verkligt magnesiumrikt och det är vanligt att magnesium utvinns ur just havsvatten.

Salt utvinns också ur havsvatten och även detta är en bra källa till magnesium. Det kan dock vara svårt att få i sig tillräckligt om man har dålig koll på vilken mat som innehåller magnesium och det är då lättare att ha koll på hur många magnesiumtabletter man ska ta på en dag.

  • Pumpafrön är ett bra komplement till magnesiumtabletter
  • Spenat är ett bra komplement till magnesiumtabletter
  • Potatis är ett bra komplement till magnesiumtabletter
  • Nötter är ett bra komplement till magnesiumtabletter
  • Råris & Fullkorn är ett bra komplement till magnesiumtabletter
Magnesiumtillskott i form av Magnesiumtabletter är ett enkelt sätt att se till att vi får i oss tillräcklig dos magnesium, varje dag, varje vecka, varje år. Riskera inte att drabbas av magnesiumbrist! Beställ ditt magnesiumtillskott redan idag.

Variera kosten

Äter du varierat och håller dig borta från givna magnesiumbovar som raffinerade livsmedel och vätskedrivande drycker befinner du dig troligtvis inte i riskzonen för att drabbas av magnesiumbrist.

Men att ändå äta ett magnesiumtillskott i form av magnesiumtabletter kan kännas tryggt och säkerställa att du inte drabbas av bristsjukdomar i framtiden. I förebyggande syfte kan ett tillskott av diverse vitaminer och mineraler vara klokt. Tillskott finns i både flytande el tablett form. Lider du dessutom av något symtom som faktiskt kan vara en direkt konsekvens av brist på magnesium, som sömnsvårigheter, muskelkramper och hjärtklappning, eller vet du om att du snart går in i en extra stressig period på din arbetsplats, är ett magnesiumtillskott den perfekta förebyggande åtgärden.

Det finns en uppsjö av olika magnesiumtillskott på marknaden. Det vanligaste är att man tar 2-3 magnesiumtabletter om dagen beroende på vem man är. Tillskotten produceras i en rad olika former, allt från pulver, sprayer och tabletter. Du bör sprida ut tillskotten jämt under dagen för ett jämt upptag. Får du lös avföring eller diarré efter att du börjat med ett tillskott av magnesium kan det vara så att din kropp inte lyckas absorbera mineralen. För mycket magnesium har en laxerande effekt och då kan du minska på din dos för att se om problemet försvinner. Om du är osäker på dosering så står det på burken till dina magnesiumtabletter.

Magnesium i flytande form

Magnesium i flytande form, som i regel är en koncentration av havsvatten med mindre natrium kan vara en annan väg till ett ökat magnesiumintag. Att dricka mer naturligt källvatten eller använda det i din matlagning är en annan väg till mer magnesium.

Vissa återförsäljare saluför magnesiumspray där innehållet också är någon form av salt utvunnet ur avdunstat havsvatten. Förutom magnesium kan dessa preparat även vara rika på andra mineraler och spårämnen. Sprayen använder man genom att enkelt spraya ett par gånger på ett hudområde, exempelvis armvecket, och sedan massera in lösningen. Salter kan ligga kvar på huden som en restprodukt efter att man sprayat sig men det är inget farligt utan kan lätt tvättas bort.

Med en magnesiumspray behöver du inte vara orolig över att drabbas du av diarré eftersom tarmarna slipper processa ett pulver eller tabletter med extra magnesium. Magnesium i flytande form kan kombineras med magnesiumtabletter. Var dock uppmärksam så ni ej överdoserar magnesiumtabletterna och sprayen.

Därför drabbas vi av magnesiumbrist

Sättet vi lever på är den vanligaste orsaken till att vi också drabbas av magnesiumbrist. Fysisk och psykisk stress frigör magnesium i kroppen från blodcellerna och avsöndras och sköljs sedan ut med urinen.

Ett visst minskat mått av magnesium är inte skadligt men skulle du lida av kronisk stress eller stressrelaterade sjukdomar kan den ökade magnesiumförlusten slutligen leda till magnesiumbrist. Att äta tillskott av magnesium i form av magnesiumtabletter  i stressiga perioder eller när du insjuknat i en stressrelaterad sjukdom är mycket viktigt. Du kan vända dig till de magnesiumrika livsmedlen i första hand för naturlig påfyllnad av mineralen. Hjälper det inte kan ett tillskott vara på sin plats.

Mycket läsk och stress ökar magnesiumbehovet

Har du en förkärlek för läskedrycker som coca-cola är ett magnesiumtillskott nästan livsviktigt. Denna dryck är rik på fosforsyra som har en mycket utdrivande effekt på mineralerna magnesium och kalcium. Den ökade stressen i samhället samt utbrändhet och andra stressrelaterade sjukdomar ställer högre krav på våra kostvanor. Att äta rätt och undvika stress är i det långa loppet avgörande för en sund kropp och en fortsatt positiv syn och inställning till livet. Planera dina måltider noga och försök att låta varje måltid ta sin tid. Magnesiumtabletter är lätta att ha till hands vid middagsbordet och ta innan läggdags.

Det går nästan att fastställa att alla skulle må bra av och dra nytta av mer magnesium i kosten el ett tillskott i form av magnesiumtabletter. En varierad och nyttig kost är givetvis det ultimata och med den kan magnesiumhalterna i din kropp förbli fullgoda.

Men känner du att du stressar mycket, tränar hårt eller inte riktigt bryr dig tillräckligt mycket om din kost bör du undersöka möjligheterna att inta ett magnesiumtillskott. Har du möjlighet att välja närodlade och ekologiska livsmedel och råvaror är detta en mycket bra väg till en näringsrikare kost med mer magnesium. Detta är ett bra val både för miljön och för din kropp och ett ökat välmående.

  • Stort intag av läsk ökar behovet av magnesiumtillskott
  • Stressiga perioder i ditt liv ökar behovet av magnesiumtillskotten
  • Vid hård träning ökar ditt behov av att ta ett magnesiumtillskott

Se till att få i dig tillräckligt med magnesium

Otillräckliga nivåer av magnesium kan ställa till med riktigt mycket i kroppen, något vi bör undvika genom en sundare kosthållning rik på magnesium, vitaminer och näringsämnen. Att öka mängden gröna grönsaker, nötter och fullkornsprodukter är tre smarta och enkla steg som främjar högre magnesiumnivåer och därmed ett hälsosammare liv och en ljusare framtid.